Gambar diri anda di Sabah, sebuah negeri yang menawan terletak di Malaysia Timur di pulau Borneo yang mempesonakan. Di sini, realiti yang menyayat hati mencengkam rantau ini—Sabah memegang gelaran malang kerana mempunyai kadar tanpa kerakyatan tertinggi di seluruh negara. Di kalangan individu tanpa kerakyatan, 50% yang mengejutkan adalah belia yang bersemangat dan berharap di bawah umur 21 tahun. Walaupun angka sebenar masih sukar difahami, kita melihat ratusan ribu jiwa muda yang ditinggalkan dalam limbo. Keadaan tidak bernegara di Sabah ini merupakan isu geopolitik yang kompleks yang menentang pengkategorian mudah.
Penting untuk diperhatikan bahawa tidak semua kanak-kanak tanpa kerakyatan dilahirkan oleh ibu bapa Indonesia atau Filipina. Lebih mengejutkan, walaupun kanak-kanak yang dilahirkan oleh keluarga yang tinggal di kampung-kampung pedalaman Sabah mendapati diri mereka tidak mempunyai dokumen pengenalan diri yang betul, semata-mata kerana sijil kelahiran dan kad pengenalan tidak begitu penting dalam komuniti mereka. Graviti keadaan adalah jelas: ibu bapa sering tidak menyedari keperluan untuk mendaftarkan kelahiran anak mereka. Di Malaysia, pendidikan rendah adalah wajib bagi semua belia, dengan kebanyakannya berkembang melalui 11 tahun persekolahan. Walau bagaimanapun, keistimewaan ini tetap sukar difahami oleh kanak-kanak tanpa sijil kelahiran.
Tetapi mengapa literasi digital begitu merupakan talian hayat penting bagi belia tanpa kerakyatan ini? Mari kita menyelidiki kesan mendalam yang boleh ada pada kehidupan mereka.
Menurut Tabung Darurat Kanak-Kanak Antarabangsa Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNICEF), sebanyak 90.7 peratus kanak-kanak tanpa kerakyatan di Sabah tidak dapat mengakses pendidikan pra-sekolah rendah. Penafian pendidikan awal ini menafikan minda muda ini dari blok bangunan asas yang diperlukan untuk menjalani kehidupan yang stabil pada masa akan datang. Ditinggalkan di tangan sukarelawan dan ahli komuniti yang penyayang, belia tanpa kerakyatan hanya menerima persekolahan selama tiga jam sehari di sekolah tidak formal dan pusat pembelajaran. Kebanyakan belia ini juga mempunyai pekerjaan untuk membantu keluarga mereka memenuhi keperluan, walaupun hanya kanak-kanak. Sebagai contoh, kami bertemu dengan seorang gadis berusia 12 tahun yang pergi ke sekolah pada waktu pagi dan bekerja sebagai pelayan pada waktu petang dan petang. Beliau akan membuat persediaan untuk UPSR sekiranya hanya mempunyai sijil kelahiran.
Realiti yang menyedihkan ialah lebih daripada satu daripada tiga kanak-kanak berhenti sekolah kerana alasan kewangan (UNICEF, 2019). Walau bagaimanapun, literasi digital boleh menyediakan belia tanpa kerakyatan dengan alat yang mereka perlukan untuk mengatasi halangan-halangan ini. Internet memperkasakan dan membolehkan mereka mengakses peluang di luar jangkauan mereka. Di dunia maya, satu-satunya identiti yang mereka perlukan adalah alamat e-mel. Dunia maya memberi kuasa kepada belia tanpa kerakyatan, menawarkan mereka peluang yang melangkaui batasan fizikal mereka. "Apa yang diperlukan oleh pelajar-pelajar ini adalah literasi digital dan sedikit keyakinan, dan mereka akan menggegarkan persembahan," kata Gurpreet Singh, Pengasas Bersama dan Ketua Pegawai Eksekutif Me.reka, dengan keyakinan yang tidak berbelah bahagi.
Semasa misi scoping, kami juga belajar bahawa mengajar kemahiran belia tanpa kerakyatan yang akan membolehkan mereka memperoleh lebih banyak adalah penting untuk mengurangkan kemiskinan dan memberi mereka peluang sebenar dalam kehidupan. Dengan melengkapkan belia ini dengan kemahiran celik digital, kita boleh menaikkan mereka, memutuskan rantaian kemiskinan dan membuka pintu kepada masa depan yang lebih cerah. Literasi digital memberi kuasa kepada belia tanpa kerakyatan untuk mengakses bahan pembelajaran dan memulakan perjalanan pendidikan kendiri, melangkaui sempadan negara dan menawarkan peluang pekerjaan yang tidak terikat dengan kewarganegaraan atau sempadan. Selain itu, literasi digital memupuk rasa sumbangan masyarakat, membolehkan belia berdaya tahan ini menempa nama dalam masyarakat. Pendidikan digital nasional yang komprehensif memberikan kanak-kanak akses kepada keluasan dunia, tidak kira latar belakang mereka (Smith, 2016).
"Sebaik sahaja anda tahu cara menggunakan sumber digital, dunia adalah tiram anda!" mengisytiharkan Gurpreet Singh, "Ketidakpastian masa depan dan keselamatan kanak-kanak tanpa kerakyatan menghalang keyakinan diri dan [tidak menggalakkan mereka] daripada mempunyai cita-cita. Kami didedahkan dengan bakat dan kemahiran kanak-kanak melalui kursus ini, menyaksikan mereka mempamerkan pembelajaran dan pemahaman mereka tentang alat dan helah perdagangan digital," kata Kathryn Rivai, pengasas Pusat Pembelajaran Matakana di Beaufort, Sabah.
'Kelas Literasi Digital' di Pusat Pembelajaran Matakana bermula dengan mendedahkan pelajar kepada faedah akaun Google dan pelbagai aplikasinya, serta ruang storan Google Drive. Kami kemudian menggunakan keakraban belia dengan media sosial untuk mengajar mereka bagaimana membentuk perniagaan dalam talian untuk menjana pendapatan. Mereka belajar untuk mengalihkan minat mereka daripada menggunakan kandungan di media sosial kepada mencipta kandungan untuk media sosial. Melalui pemasaran media sosial, mereka belajar menggunakan penceritaan untuk mencipta kandungan berkualiti untuk mencapai khalayak sasaran yang diingini. Menggunakan platform seperti Canva, pelajar meneroka dan membangunkan kemahiran reka bentuk grafik.
Kemuncak kelas Literasi Digital ialah Projek Capstone mereka, di mana pelajar mengumpulkan RM 75,000 untuk membina hab digital dan infrastruktur yang diperlukan untuk menyokongnya di Pusat Pembelajaran Matakana, menggunakan kemahiran yang mereka pelajari dalam kursus ini. Walaupun tidak pernah menggunakan pad sentuh atau papan kekunci fizikal sebelum ini, para pelajar mempamerkan kemajuan yang luar biasa sepanjang kursus Literasi Digital 100 jam. Pencapaian penting kursus Literasi Digital 100 jam Me.reka membuka seluruh alam semesta peluang untuk mendidik diri. Para belia belajar untuk mendapatkan jawapan untuk semua soalan mereka melalui Google dan Youtube - memberi mereka akses yang tidak terhalang kepada pengetahuan, pengetahuan, kepakaran dan kemahiran, sekali gus memberi mereka akses ke portal pembelajaran yang lebih berdedikasi seperti Bilik Darjah Google.
Me.reka mengakui bahawa mengajar celik digital tidak akan menyediakan penyelesaian segera kepada kanak-kanak tanpa kerumitan, belia, dan isu geopolitik kompleks keluarga. Ia memerlukan negara-negara untuk berkumpul dan menyelesaikan isu-isu berdekad-dekad lamanya. Walau bagaimanapun, celik digital membolehkan mereka untuk mendapatkan pendapatan bermaruah, tanpa mengira di mana mereka berada - walaupun mereka menghadapi risiko untuk mendapatkan diusir.
Rujukan
Tabung Kecemasan Kanak-kanak Antarabangsa Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu. (2019). Kanak-kanak Luar Sekolah: Konteks Sabah. UNICEF. https://www.unicef.org/malaysia/media/921/file/Out%20of%20School%20children%20%20(OOSCI)%20Accessible%20version.pdf
Sander, F. G., & Pui, S. Y. (2015, 30 Januari). Bagaimana untuk merapatkan jurang antara kaya dan miskin di Malaysia? Bank Dunia. https://blogs.worldbank.org/eastasiapacific/how-narrow-gap-between-rich-and-poor-malaysia
Smith, L. (2016, 11 Oktober). Kepentingan Literasi Digital untuk Kanak-kanak Di Seluruh Dunia. BORGEN. https://www.borgenmagazine.com/digital-literacy-for-children/